Dag 11 en 12: Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Anne - WaarBenJij.nu Dag 11 en 12: Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 11 en 12: Tofino

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 September 2014 | Canada, Tofino

De dag begon niet al te spannend, met vroeg alles inpakken en opruimen om op tijd bij de veerboot aan te komen die ons naar Vancouver Island zou brengen. Toen we echter over een hoge drempel vlak bij de veerboot reden, besloot de trailer een dappere ontsnappingspoging te doen en de mensen op de achterbank eens flink te laten schrikken. Uiteindelijk bleek het allemaal wel mee te vallen aangezien we maar 15 kilometer per uur reden en de trailer nog met kettingen aan ons busje vastzat (speciaal voor gevallen zoals dit). Er zat zelfs geen krasje op de bumper, maar sindsdien keken we allemaal toch even achterom als we over een drempel of hobbel reden. Vanaf de veerboot hebben we al twee zeehonden gezien, maar geen orka's helaas waar we allemaal hard naar op zoek zijn.
Eenmaal op vaste land aangekomen zijn we naar de wereldberoemde markt met levende geiten op het dak gereden om daar te lunchen. Op de weg daarheen hadden we al een kleine blauwe tractor in iemand weiland gezien die te koop stond.... tijd voor nog een muziekvideo (She thinks my tractor is sexy)! De oudere dame van wie de tractor was stond maar vreemd te kijken naar al die buitenlandse toeristen die vrolijk en lachend om haar tractor heen stonden, maar vond ons volgens mij wel amusant (we hadden natuurlijk eerst netjes gevraagd of het wel mocht).
Vanaf daar was het op weg naar Tofino, met nog een tussenstop bij Cathedral Grove, waar eeuwenoude en enorm hoge cedarbomen staan. Een korte wandeling tussen de bomen door met wat stops om foto's in, rond en op de bomen te maken en toen weer de weg op. Voor iedereen die denkt dat Vancouver eiland klein is (zoals ik voordat ik er aankwam) vergist zich! Het hele klimaat op Vancouver eiland is gematigd regenwoud en dat is te zien. Met het regenwoud, de nevel en laaghangende bewolking om te bergen leek het net Jurassic Park. Onze kampeerplek lag in een enigszins eng uitziend bos, waar mos van alle takken afhing en er weinig licht doordrong. Deze camping was ook de eerste camping waar er geen heet water en geen douches waren. De zee was wel op een steenworp afstand, maar daar wordt je doorgaans niet veel schoner van. Die avond wel fijn op het strand afgesloten, met een kampvuur, een football om rond te gooien en wat muziek. We gingen eigenlijk voor de zonsondergang maar die hebben we gemist.
Dag daarna vroeg op, deze keer om op tijd in Tofino te zijn om daar met een whale watching tour mee te gaan. De gids die met ons meeging heette ook Ryan, dus makkelijk te onthouden, en was heel enthousiast. Hij was ook expres meegegaan omdat hij dan lekker hard kon varen en geen rekening hoefde te houden met 'old people'. We hebben veel verschillende soorten vogels gezien, waaronder een Amerikaanse zeearend, verder zeehonden, zeeleeuwen en zeeotters (heel schattig) en het hoogtepunt: een grijze walvis die zowaar voor ons uit het water sprong en zijn staart liet zien (een fluke, noemen ze het). Dit blijken ze niet zo vaak te doen, vooral niet in het ondiepe water waar hij aan het eten was.
Na een snelle lunch in een stadspark (ja, je wordt raar aangekeken als je met een gasstel komt aanzetten) zijn we naar Schooner's beach gereden, een strand waar je komt door over loopplanken en trappen door jungle-achtig bos te lopen. Daarop hebben we onze derde deel van de muziekvideo opgenomen, ditmaal op Aint no mountain high enough. Voor mensen die er wellicht naar gaan vragen: ja er wordt een volledige video van gemaakt en nee, we hebben plechtig gezworen dat het nooit openbaar op internet wordt gezet. Er hebben al genoeg buitenlanders die langskwamen om gelachen.
Die middag was er vrije tijd in Tofino waar we collectief bij dezelfde coffeebar zijn uitgekomen en simpelweg genoten hebben van rust en nergens heen hoeven.
Die avond, vastbesloten ditmaal wel de zonsondergang te halen, hebben we de afwas laten staan en zijn we vroeger naar het strand gegaan, om uiteraard de zonsondergang weer te missen. Om toch nog productief te zijn hebben we ninja (ja ze kennen het in Canada ook!) en 'monkey in the middle' (lummeltje) gespeeld, hebt ik geleerd hoe je iemand tackled en hebben we met Johanna's camera en long-exposure Geegee's gespeld met onze zaklampen. O en een plechtige belofte afgelegd om die ochtend daarna een polar bear dive te doen a.k.a. om 6 uur 's ochtend een ijskoude zee in te rennen.