Mmmmm - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne - WaarBenJij.nu Mmmmm - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne - WaarBenJij.nu

Mmmmm

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 Oktober 2014 | Canada, Vancouver

Kalkoen, cranberrysaus, aardappelpuree.... is het al kerst? Nee, maar wel Thanksgiving, wat redelijk hetzelfde is: heel veel eten. En dat beschrijft wel zo ongeveer wat ik het afgelopen weekend heb gedaan.
En ik hoor het jullie je afvragen, Thanksgiving is toch Amerikaans? Ja, dat klopt! Waarom wordt het in Canada gevierd? Geen idee. En dat weten Canadezen zelf ook niet. De meesten halen hun schouders op en antwoordden: Not sure, but we get a long weekend. Hier denken jullie natuurlijk, ach gewoon een geïmporteerde feestdag, dat doen veel landen toch? Ja, maar Thanksgiving in Amerika is pas halverwege November. Waarom wordt het hier dan veel eerder gevierd? "Geen idee" antwoordt de Canadese student die wel een extra vrije dag tijdens de midterms kan gebruiken. Ik gok dat het iets te maken heeft met een ouder oogstfeest. Zijn er daarom al zoveel pompoenen te koop (en pumpkin pie, jammie) of begint men gewoon al heel vroeg met de voorbereidingen voor Halloween? En alweer: geen idee.

Op de zaterdag was er vanuit mijn residence een georganiseerde diner, met de traditionele kalkoen en pumpkin pie. Heel lekker, gezellig en je krijgt eten zonder er moeite voor te doen. De dag ervoor was ik met Jon en Kali naar de Richmond Nightmarket gegaan, of beter gezegd, een poging gedaan er heen te gaan. Na een uur in de bus kwamen we aan en hadden ze het vanwege het weer gesloten. Watjes, het was gewoon droog! Toen maar Richmond in gegaan, waar bijna alleen maar Aziaten wonen. Bij een Chinees tentje belandt (je weet wel, klein, alles in Chinees op de kaart, waar alleen maar lokale mensen komen en de eigenaren tv zitten te kijken in het restaurant zelf) en na een supersnelle cursus 'eten met stokjes' heel erg lekker gegeten. En toen nog de maandag een potluck (iedereen neemt iets mee) gehouden met andere internationale studenten in één van de washokken in Fairview. Als Nederlander heb je het makkelijk, want pannenkoeken vallen altijd in de smaak.
O ja en dan nog onze girl's night, maar dat draait helemaal niet om eten hoor. Tja dat er nou toevallig ijs, chocolade, koekjes en popcorn was...dan moet je het wel opeten. Maar eigenlijk ging het erom dat Kali nog nooit Mean Girls had gezien en dat is schandalig.

Dan nog even wat betreft het academische gedeelte; de inhoud van de vakken is nog steeds leuk, maar de manier waarop het lesgegeven wordt begint bij sommige vakken te irriteren. Musqueam gaat onder de hand zo langzaam dat het bijna stilstaat (we hebben vandaag voor de vierde keer het paradigma voor pronouns gedaan. Zo moeilijk is het nou ook weer niet, maar de professor wil zeker weten dat we niet geïntimideerd zijn door "technische" termen. Moeilijke dingen zoals tweede persoon enkelvoud en adjectieven...) en de verleiding om met dingen naar mijn antropologie professor te gaan gooien wordt steeds groter.
On the upside, hebben we afgelopen week met Barbara voor het eerst een echt verhaal gedaan over wii gyat (big man), een soort trickster figuur. En als een spreker van een ernstig bedreigde taal je zegt: 'Turn of the lights, imagine a campfire in the middle' en een traditioneel verhaal met je deelt , is dat toch wel heel mooi. :)