Dag 5 en 6: Lake Louis en Jasper - Reisverslag uit Banff, Canada van Anne - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6: Lake Louis en Jasper - Reisverslag uit Banff, Canada van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6: Lake Louis en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Augustus 2014 | Canada, Banff

's Ochtends vroeg hebben we de trailer ingepakt en zijn we op weg gegaan naar Jasper. We namen de Icefields Parkway, een prachtige weg die tussen de bergen, uiteraard met gletsjers, door rijdt. Om de haverklap kom je prachtig blauwe meren tegen, waarin de bergen weerspiegelen en het gebied zou vol moeten zitten met wildlife. Een prachtige rit dus om bij het raam te zitten en gewoon lekker naar buiten te staren op zoek naar beren/elanden, wat dus ook precies is wat ik gedaan heb. Veel van de anderen echter vielen al in slaap zodra de motor ook maar gestart werd en die hebben veel gemist (nou ja wat betreft landschap dan, de aanwezigheid van dieren viel erg tegen).
De eerste stop was bij Bow Lake, een meer dat door een gletsjer gevoed wordt en omringd ligt door bergen. Daar hebben we een foto/koffiestop gedaan en hebben zowel Ryan als Gen de beste aankoop van de hele reis gemaakt: Een fluit die klinkt als een stoomtrein. Dat klinkt op eerste opzicht helemaal niet zo geniaal, totdat blijkt dat het niet alleen perfect is om iedereen mee te roepen om te verzamelen, maar ook nog als instrument kan worden ingezet in vrijwel ieder liedje.
Vanaf Bow Lake zijn we doorgereden naar de Columbian Icefields, waar je daadwerkelijk de gletsjer op kan, al hebben wij dat niet gedaan. Het was denk ik de slechtste dag die we wat betreft het weer hebben gehad, een aanhoudende miezerregen. We zijn een stukje richting de gletsjer gehiked (tot zo ver we mochten) en zijn toen na een paar foto's al snel weer de droge bus ingedoken.
We kwamen redelijk laat in Jasper aan (vlak voor het eten) en Ryan had gehoord dat er die avond een echte rodeo gehouden zou worden in de stad. Daar wilden we allemaal graag heen, dus is de helft kaartjes wezen halen, terwijl de andere helft alvast het eten klaarmaakten. Uiteindelijk hebben we het gered om op tijd te zijn voor de rodeo (een paar hebben de laatste paar happen in de bus naar binnen gewerkt). De rodeo was heel gaaf, met mooie paarden, veel actie. Het laatste en grootste event was duidelijk het bullriding, wat voor ons echter het een beetje verpestte. Het is naar om te zien hoe ze expres de stieren boos maken en dwingen om op te staan, terwijl de helft van de beesten er duidelijk geen zin in had. Daardoor uiteindelijk met gemixte gevoelens terug naar het kamp gegaan.
De camping van Jasper was trouwens wat dieren betreft wel spannend. Er liep een kudde wilde elk standaard tussen de tenten door (en ze zijn groot), volgens Ryan omdat het er voor hen veiliger was (tegen beren). Dat die beren daadwerkelijk in het gebied zaten werd ons die ochtend maar al te duidelijk toen we op nog geen kilometer afstand van Jasper onze eerste en enige beer zagen. Hij rende over de weg heen en zo snel mogelijk het bos in (ja, ze kunnen heel hard rennen). We zijn er nog steeds niet over uit of het nou een jonge grizzly was of een bruin uitgeslagen zwarte beer.
In de ochtend hadden we vrije tijd in Jasper, voornamelijk om de was te doen (schone kleren hebben is een heel fijn gevoel), en 's middags zijn we op pad gegaan richting de Sulphure mountain en de hotsprings.
Maar je krijgt niets voor niets, dus voor we van de hotsprings konden genieten, zijn we nog eerst Sulphure Mountain opgeklommen. Een redelijk zware klim, maar voor mij een stuk beter dan die bij Lake Louis, dankzij mijn korte broek. Het uitzicht van de top was prachtig en maakte het allemaal de moeite waard.
De hotsprings bestond uit vier baden van ijskoud tot gloeiendheet en na een lange wandeling is het het geweldigste op aarde. Ryan had bij de ingang nog de mannen bij zich geroepen voor 'guytalk', en toen wij al lang en breed in het zwembad lagen, kwamen ook zij tevoorschijn uit de kleedkamers: in gehuurde onesies-achtige zwempakken (kijk maar op de foto, het is moeilijk uit te leggen). Onbetaalbaar! Er ontstond een ware fotoshoot en ook het begin voor onze musicvideo was gelegd (die video komt er ooit, hopelijk). Onze bandnaam zal de Geegee's zijn en we hebben de coverfoto voor ons eerste album al.
Ryan houdt erg van country muziek en dat is dan ook twee weken lang veel gedraaid. Het is echt een ondergewaardeerd genre, met diepgaande liedjes zoals 'She thinks my tractor is sexy' en 'I fell in love in the backseat of a copcar'. Je weet dat het echt te ver is gegaan als je merkt dat je liedjes begint aan te vragen....

(foto's komen later, de site weigert ze momenteel te uploaden)